Den sista Mohikanen.

Hej, jag tänkte berätta lite gran om mina helger i västerbotten. Jo det är sant, jag sa helger för jag har nämligen spenderat de båda första helgerna på sommarlovet tillsammans med mina föräldrar uppe i norr.

Men först till jobbet. Jag har nu kommit in lite i jobbet och fått en konkret uppgift som jag kan jobba med varje dag. Den uppgiften tar ungefär en halv dag att göra. och Sen försöker jag hitta nått annat att göra. En liten rolig sak som hända första veckan var att dagens Operativa Driftledare beskrev en sommarjobbares arbetsuppgifter. Dom bestod av att jag skulle förstöra faxar, köra saker i dokumentförstöraren som inte hörde hemma där och vara allmänt i vägen. Han tyckte jag låg efter i mina sommarplikter och genast tänka över hur jag lättare skulle kunna möta dom.

Okej, åter till krönikan om mygg och äldreomsorg.
Den första helgen åkte vi upp till Lycksele för att fira Magnus student. Vi kom upp på fredag kväll lagom så vi kunde hjälpa Lars att sätta upp det enorma partytältet som dom lånat för helgen. Problemet var att tältet var aldrig använt och de enorma stolpar som skulle bära upp taket hade skadats lite i frakten, dom var inte mycket omformade, men tillräckligt för att det inte gick att skruva in skruvarna som skulle passat. Så lars fick gänga om alla stolparna så det skulle passa. Senare när Magnus kommit hem, jo han har fått jobb på hemtjänsten förstår ni och han klagar lika  mycket över att han har jobb nu som han gjorde över att inte ha jobb förut, så flummade vi runt ett tag innan vi gick och la oss. Dagen efter så anlände Magnus kusiner, Meta (moster) var redan på plats när vi kom. Först kom Anna med flyg, sen kom
Anders med skjuts av nån släkting. Jag lyckades smita ur huset hela dagen när förberedelserna skedde. Första gången för att handla med syster och Emma, Andra gången för att "köpa tandpetare", aka dra iväg med Tobbe och käka hundra meter tårta (ja jag sa det).

När sen själva festen drog igång så kom en hel del folk, de flesta hade jag träffat förut med inte alla. Det blev middag med kallskuret och en massa frukt, det mesta var catering och var grymt fräscht, och sen tårta till efterrätt. Under festen så kutade jag runt och fotade så gott jag kunde, det var en hel del barn där som var roliga att att ta kort på när dom lekte med varandra. Det blev några bra bilder som ni ska få se sen i slutet av inlägget. 

Dagen efter, Söndag, så hände inte alls speciellt mycket. Meta tog flyget på förmiddagen vi andra gick bara runt i crklar och väntade på att nån skulle hitta på nått. Detta nått kom att bli lite basketspel på deras garageuppfart. vi spelade stress, eller "Turbo" som Sörlänningarna (läs Anders)  kallade det. Matcherna blev ganska intensiva och det slutade med att Anna hade vunnit tre och jag två. precis efter den sista så åkte min familj hem.

Jobbveckan därimellan var inte så händelsespeckad om jag säger så. Den gick faktist ganska fort och jag hade en del att göra som jag kunde göra, så att säga.

Nu till Midsommarhelgen, eftersom pappa jobbar kontorstid nu för tiden så fick han gå halvdag i torsdags. Det tycker jag var ett vldigt moget beslut från han överhuvuden eftersom et innebar att även jag fick sluta efter lunch. Vi for hem och packade på en gång,  sen satt jag och larvade runt med lite bilder på datorn innan Mor kom hem och vi skulle åka. Efter som både jag och far sovit dåligt så var det morsan som fick ta ratten den första delen av resan medans vi låg och slummrade till Norah Jones, jag måste bara säga vilken otrilog röst hon har och vilket sound sen, det låter bara så äkta vintage om allt. Sen lyckades jag till och med spela en halv The Mars Volta-skiva utan att nån klagade så jättemycket, inte speciellt vanligt det händer ser ni. ;)

Den här gången skulle vi inte riktigt till Lycksele utan vi skulle fara lite längre västerut til Tåskfors där farmor och farfar har sin lilla sommarstuga. Vi han precis komma fram och packa ut det mesta innan Greger (min farbror) och hans familj kom fram med den dyrbara lasten (mina farföräldrar). Vi hjälptes åt at röja ltie och få i ordning vattnet, eller hjälptes åt och hjälptes åt, solen höll just på att gå ned genom molnen så jag kutade runt med kameran i högsta hugg och försökte få så fina bilder som möjligt av en massa saker. Bland annat så fick jag ett riktigt bra porträtt på Farfar och Mamma på bryggan mot solnedgången. Den blev riktigt fin och hade inte varit möjlig om det inte varit för Håkans blixt som jag fått lånat. Det tackar vi för :)

När vi väl kommit till rätta och lagt oss, vissa i huset, andra i ett tält på gården (till "andra" räknas jag, Pappa och Greger). Det gick rätt bra att ligga i tält hela helgen även fast man kanske inte får alla sina timmar så att säga. Dagen efter så drog alla som inte var av mannligt kön ("kärringarna" på lokalslanget) till lycksele för at dels handla mat till midsommarafton dels för att handla mat som farmor och farfar skulle ha medans dom var ensamma i stugan. Vi andra ("okärringar") var hemma och klippte gräs, drog upp sly och krattade löv. Med vi andra räknas jag, pappa, Greger och farfar. farfars del i arbetet var att sitta på verandan och ropa saker som "det där gör du bra, grabben" och "et där blir ju jättebra det!". Sen när han gick ut på gården och vinglade runt så fick han genast förslaget (ordern) att "Du kan väll sätta på lite kaffe du?". Så behövde inte han gå runt och glömma bort vart allt var. Det har nämligen blivit så, hans minne har som blivit många gånger sämre på bara nått år. Det känns ltie tungt, det kan ju vara komiskt för stunden när han upprepar en historia han just berättat, men på det stora hela känns det ju jobbigt för amn förstår ju vart det pekar.


När dom andra kom hem så åt vi så småning om midsommarmiddag bestående av grillat och potatisgratäng. Under grillningen så lyckades jag med konststycket att leka lite för våldsamt med Gregers hund. Den satt nämligen fast i ett långt koppel som fastnade i grillen när han kutade efter aportpinnen. Allt flög hejvilt, men som tur var så landade allt kött i pannan utan att bli nedsmutsat. Dom andra tyckte dock att det var jättekul, utom farmor som ojjade sig som bara den. För det är ltie saken med farmor, inget är någonsin bra nog jag kan citera "Huva vad det ser äckligt ut", sa hon precis när alla fått sillen på tallriken innan huvudrätten. Efter middagen med tårta som efterrätt., så gick Jag, Greger och pápa och bastade (stavas det så?!). Jag fick en öl av greger som jag blev rätt glad över.

Väl vid bastun så träffade vi på en helt främmande man. Han så g ut att vara runt trettio trettiofem hade rakad skalle och var vältränad. Han hälsade oss med ett "Tjena grabbar!" sen tog vi i hand och han undrade "Är ni Birgers pojkar?". Jo det är vi sa vi, för farfar heter Briger, men att ajg snarare var Birgers pojkspojk om man kan säga så. Sen började vi prata om allt möjligt som hörde området till. Om hur han hade tagit över en stuga på andra sidan vägen efter sin mormor och att han jobbade på nått osmhter skogsdesign. Först när man bara såg på honom verkade han vara en riktigt råbarkad norlänning som inte hade mycket till hjärta. Men så man kan bedra sig, han hade verkligen mycket hjärta och pratade mycket om "Mormors kavaljern" som han var godman åt. Alltså såg efter. Det som var det verkligt unika med den här mannen var dels att han bode helst själv i sin stuga med sin hund, som han sa "Ja, inte har jag nån kärring inte. Det är bara jag och stövarn". Han lät helt bekymmerlös över ämnet men det kändes ändå lite sorgligt liksom. Sen det andra osm gjorde han ganska unik i dagens samhälle var att han som han sa själv "Ja, jag vet ju inte ens hur man slår på en dator, jag föredrar helst röksignaler." Han var verkligen som det kändes, den sista av sin sort. Och han tyckte verkligen det var synd att farmor och farfar ville sälja stället och han tyckte verkligen att vi skulle överta stället. Det tycker väl vi till viss del också men vi har redan två gårdar att se efter liksom det blir som lite trixit att hinna med då.  Men en liten sommar stuga vid älvbrinken i midnattssolens land är ju inte riktigt samma sak som att ha en gammal bondgård där man måste jobba en hel del för att hålla allting i skick.

Dagen efter hände inte så överdrivet mycket, jag fotade lite, det kom spekulanter och kollade på huset, vi satt i solen lite. Vi käkade en kall middag, vi gick och bastade igen, dock inte lika länge. Vi träffade på han från kvällen innan men det var precis när vi gick så han satt själv i bastun den kvällen. Dan efter så for vi hem ganska tidigt, vi stannade hos farfars bror Martin och fikade lite och kollade på renoveringen som han gjort. sen for nästan raka vägen hem. Mamma stannade på nått loppis som hon alltid vill.

Jaja, lite bilder på det här kanske ? (Det kommer snart, till vidare akn ni kolla på min användare på flickr, http://www.flickr.com/photos/kalleforsman/ )

Den bereste,

Kalle Forsman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback